Når vi kjører bil er rattet kanskje det som blir mest utsatt for slitasje ved vanlig bruk. Vi spiser i bilen, vi holder alltid på rattet, vi har ringer på fingrene og vi drar konstant rundt på skinnet.Rattet blir ofte glatt, utrolig blankt og over tid sliter vi bort fargen. Kittet passer seg kun til skinnratt og ikke plastratt.
Det kan være en skremmende tanke at du må bytte rattet når det er så slitt at fargen begynner å bli borte, men trenger det være så ille? Nei, med Fenice renoveringskit kan du enkelt fikse rattet ditt fra slitt til nytt med mange års holdbarhet. Dette gjør du hjemme i garasjen eller gårdsplassen uten noen store investeringer.
Slik bruker du Fenice Steering Wheel Renovation Kit
Rens
Bruk medfølgene Steering Wheel Power Cleaner i kombinasjon med medfølgende svamp. Her kan det være lurt å dele svampen i to om du ikke har fler tilgjengelig da du skal bruke den til andre oppgaver også.
Fukt svampen i en bøtte med lunket vann eller under vasken og klem ut overflødig vann. Tilsett litt skinnrens på hvite delen og jobb over rattet uten nevnverdig press. Skyll svampen underveis i rent vann for å skylle ut forurensinger og beholde renseeffekten.
Jobb til du ser rattet er helt matt uten noen glanspunkter og det ikke kommer mer skitt ut av rattet. Obs: Om rattet er veldig slitt vil man se det smitter farge, dette er ikke noe problem da vi farger opp etterpå.Tørk av underveis med en mikrofiberklut og inspiser.
Sliping
Når du har renset rattet til ønsket finish er det tid for å slipe. Bruk medfølgende slipepad og matt ned skinnet på rattet. Ikke bruk noe press, puss forsiktig. Her er poenget at du skal skape heft for ny farge, har du noen nupper kan du pusse litt mer på disse men ikke puss for mye. Puss frem en jevn og matt finish på område som skal lakkeres. Pass på rundt sømmer slik at du ikke ødelegger disse.
Tørk av med en lett fuktig mikrofiberklut til du har fjernet alle rester etter pusseoperasjonen.
Farging
Masker opp eventuellt sømmer som har kontrastfarger, knapper eller andre ting som ikke skal farges opp.
Rist flasken i 30 sekunder slik at fargen blir godt blandet.
Klem deretter inn svampen på toppen for å åpne plomberingern, du kan også "dabbe" mot en annen overflate f.eks papp for aktivere og få frem farge.
Etter svampen har fått farge "dabb" forsiktig farge rundt om på område, jobb på små områder og dekk godt. Her er det viktig å ikke legge for mye farge og heller jobbe tynt i flere lag. Underveis kan du bruke en varmluftpistol eller hårføner og tørke fargen. Det er viktig at fargen ikke strykes utover og kun blir dabbet på for finest finish. Jobb deg rundt rattet til du har nådd ønsket dekning av farge og finish.
Forsegling
Forseglingen består av to deler. 1. Steering wheel Sealer og 2. Activator. For å aktivere forseglingen må du blande sammen hele innholdet i aktivatoren i flasken med steering wheel sealer. Når dette er aktivert må produktet brukes og kan ikke lagres. Ønsker du å beholde noe av forseglingen blander du sammen i tilsvarende blandingsforhold i en annen beholder.
Når produktene er tilsatt hverandre rist godt i 1 min slik at de får blandet seg godt.
Nå skal du bruke den blå siden av svampen, her kan du også bruke en ny vanlig hånd applikator. Påfør litt beskyttelse på applikatoren og dabb dette utover som fargen. Dekk hele rattet og tørk med en hårføner/varmluftpistol. Det er ikke nødvendig å hjelpe produktet til å tørke men korter ned på ventetid. Etter at første lag med forseglingen har tørket inn påføres andre lag. Det er anbefalt minimum tre lag top coat/beskyttelse for maksimal holdbharhet.
Vi anbefaler at du minst venter 8 timer før du bruker rattet etter siste lag har tørket for å være på den sikre siden. Vi anbefaler også at du avslutter etter 8 timer med et lag Fenice Leather Protector.