Vilkår og betingelser

Sist oppdatert  08.05.2024.

 

Partene

Selger er:

 

Garasjetid AS

Adresse: Nordre Kullerød 19, 3241 Sandefjord

E-post: post@garasjetid.no

Telefon: +47 33 48 23 70

Org. nr: 922 948 682

 

og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

 

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

1. Generelle vilkår

Betingelsene er utarbeidet for å informere om hvilke rettigheter og plikter en kjøper har til Garasjetid AS (heretter Garasjetid) ved kjøp av varer som Garasjetid markedsfører på nettsidene sine. De lover som anvendes ifb. salg/kjøp over internett er:

 Forbrukerbrukerkjøpsloven (Lov av juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp).

 Angrerettloven (Lov av juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler).

 E-handelsloven (Lov av mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk handel og andre informasjonssamfunnstjenester).

 Kjøpsbetingelsene regulerer forbrukerkjøp som omhandler kjøp av varer fra en næringsdrivende til en forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. For kjøp til næringsvirksomhet er regulert gjennom Avtaleloven, der Forbrukerkjøpsloven, Angrerettloven og E-handelsloven ikke er anvendelig. For kjøp til næringsvirksomhet se eget punkt for næringsvirksomhet, ”22. Kjøp til næringsvirksomhet”. Kjøpsbetingelsene kan aldri virke begrensende for lovgivningen som anvendes ved kjøp, men angir fordelaktige vilkår eller presiserer eksisterende vilkår som i lovgivningen er mer abstrakt.

 

Kjøpers tilgang til- og aksept av salgsbetingelsene følger av angrerettloven §§ 14 og 8 første ledd og e-handelsloven §§ 8 og 11, at kjøper skal ha enkel tilgang til nettbutikkens salgsbetingelser. Der kjøper tillegger e-postadresse til kundeopplysningene skal kjøper få en kopi av kjøpsbetingelsene som er gyldig på kjøpstidspunkt. Der kjøper ikke tillegger e-postadresse vil det til enhver tid ligge tilgang til gjeldende kjøpsbetingelser på nettsidene til Garasjetid. Det er verdt å merke seg at de publiserte kjøpsbetingelser som «lever» på nettsidene til Garasjetid ikke nødvendigvis er de samme som var gjeldende på kjøpstidspunkt. Garasjetid forplikter å oppbevare kopier av tidligere revisjoner av kjøpsbetingelsene, og forplikter å utgi på rett kopi på forespørsel fra tidligere kjøpere.

 

2. Bestillingsmåter

Bestillinger kan gjennomføres i nettbutikken garasjetid.no. Når bestillingen er gjort, anses disse vilkår og kjøpsbetingelser som akseptert/godtatt.

 

3. Hvem kan bestille

Kjøper må være over 16 år, men enkelte betalingsmetoder kan kreve høyere alder. Dette reguleres av betalingstilbyderen, der hovedregelen tilsier at personer under 18 år ikke kan sette seg i gjeld. I tilfeller der det er behov for å bestille varer for andre enn seg selv, f.eks. til næringsvirksomhet, organisasjon, familiemedlemmer, gaver, vergeforhold m.m., skal man oppgi seg selv som kontaktperson. Ved kjøp til næringsvirksomhet eller organisasjon er det organisasjonen som er juridisk ansvarlig for kjøpet, så lenge bestiller/kontaktpersonen har en rolle i organisasjonen. I øvrige situasjoner der kjøper er forskjellig fra bestiller, er bestiller/kontaktperson juridisk ansvarlig for kjøpet.

 

4. Bestillingens innhold

Kjøper plikter å opplyse sannferdig om kundenavn, faktura- og leveringsadresse, telefonnummer, e-postadresse, samt hvilke varelinjer som skal bestilles. Kjøper kan om ønskelig opplyse om ønsket fraktmetode, bestillingsreferanse og beskjeder til salgsavdeling. Dersom bestiller opptrer som kontaktperson, plikter kjøper å opplyse om eget navn, telefonnummer og e-postadresse.

 

5. Produktinformasjon

Garasjetid skal alltid jobbe for å effektivt opplyse om produktenes egenskaper, men i gitte tilfeller kan både beskrivelse og bilde mangle. Kjøper må selv sørge for at varen vil være dekkende for sitt behov. Dersom bilde og/eller informasjon er mangelfull eller fraværende kan kjøper kontakte kundeservice for å få tilgang til ytterligere info.

 

Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er hovedregelen at overskriften gjelder. I slike tilfeller anbefales kjøper å kontakte kundeservice for å avstemme. Garasjetid plikter i slike tilfelle å rette feilen på nettsidene.

 

6. Priser

Prisene opplyst på garasjetid.no opplyses standard inkl. mva. for angitt mengde (stk., liter osv.). Kjøper kan huke for å vise priser eks. mva., og nettsidene vil huske dette valget. Næringskunder som registrerer seg som bedriftskunder vil få prisene opplyst eks. mva. Prisene vises eks. leveringsomkostninger, dette vises tydelig i kassen før man bekrefter bestillingen. Dersom kunde er tildelt faste rabatter på produkter/produktgrupper, vil rabattene vises etter innlogging. Leveringsomkostningene fremkommer tydelig i handlekurv ut fra valgt leveringsalternativ. Vi tilbyr fri frakt ved ordre over kr. 999 inkl. mva.

 

Fri frakt gjelder ikke kjøp til næringsvirksomhet. Ved å klikke «Send bestilling» har kjøper godtatt fraktprisene som er oppgitt, og vil derfor ikke være gjenstand for kreditering etter at bestillingen er sendt fra Garasjetid.

 

Dersom en eller flere varer er feilpriset eller har feil pris i forhold til mengde kan Garasjetid avslå bestillingen og rette opp feilen. Kjøper skal da straks gis beskjed om dette.

 

7. Lagerstatus

Lagerstatus som vises på Garasjetid.no er varer som ligger på Garasjetid sitt lager i Sandefjord. For spørsmål om dette, ta kontakt med kundeservice. Det tas også forbehold om feil i lagerstatusvisningen.

 

8. Betaling

Ved bruk av nettbutikken tilbys kjøper de betalingsmåter som til enhver tid er tilgjengelig i nettbutikken. Enkelte finansieringsløsninger vil kreve opplysning om personnummer som kan utløse en kredittvurdering av kjøper. Kjøper vil i slike tilfeller motta et gjenpartsbrev i posten. Ved bruk av Vipps, VISA eller MasterCard vil det ved bestillingstidspunkt medføre en reservasjon, slik at beløpet ikke lenger er disponibelt på kjøpers konto. Selve betalingen skjer ofte først når bestillingen er pakket og sendes ut. Garasjetid tar alle forbehold om at betaling kan skje på andre måter. Ved sletting av bestilling skal reservasjoner opphøre og eventuelle forskuddsbetalinger tilbakeføres til kjøpers konto. Enkelte kjøpere kan få tilgang til utvidede betalingsmåter. Kjøper har tilgang til fakturakopier og sin kundereskontro på "Min side".

 

Betaling med kort skjer i henhold til gjeldende regler for online-betaling. Vi benytter Svea Bank AB sin PCI-DSS-sertifiserte kortbetalingsløsning. 

 

Vi aksepterer følgende kort: Visa, MasterCard, XXX, XXX. Pengene reserveres på din konto ved ordretidspunktet.
Alle transaksjoner sendes sikkert og kryptert via SSL (Secure Sockets Layer). Ingen kortnummer lagres. Vi benytter den seneste sikkerhetsstandarden for betalinger på nett, 3D-Secure, en standard innført av Visa og MasterCard med formål å identifisere kortholder ved kjøp på internett. 

 

Svea tilgjengeliggjør betaling med Vipps via vår Svea Checkout. Betaling utføres via Vipps sin egen app for betaling, med de betalingsvalg som er tilgjengelig der for den enkelte bruker.

 

Ved betaling med faktura samarbeider vi med Svea Bank AB, filial i Norge. For å betale med faktura må du angi ditt personnummer eller organisasjonsnummer. Det vil da bli foretatt en kredittsjekk. Forutsetningen for å betale med faktura er blant annet at du er folkeregistrert i Norge og over 18 år. Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger. 
Samtlige faktura er overdratt til Svea Bank AB, filial i Norge sin eiendom, og befriende betaling skal kun skje til Svea Bank AB, filial i Norge. 
Fakturaens betalingsvilkår er 14 dager. Ved for sen betaling påløper purregebyr iht. gjeldende satser, og forsinkelsesrente med den rentesats som er bestemt etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved uteblivelse av betaling vil fakturaen bli overdratt til inkasso.

 

Gjennom vårt samarbeid med Svea Bank AB, filial i Norge kan du inngå en kontokredittavtale og dermed delbetale ditt kjøp. Kredittiden velger du ved å krysse av for det kampanjealternativet som passer for deg. Kjøpet kan alltid betales i sin helhet når som helst, innen forfall.

 

For å betale med delbetaling må du angi ditt personnummer, det vil da bli foretatt en kredittsjekk. Forutsetningen for å delbetale kjøpet er blant annet at du er folkeregistrert i Norge og over 18 år. Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger. 
Eksempel på effektiv rente ved kjøp på 10 000 kr, løpetid 12 måneder, 0% rente, etableringsgebyr 195 kr, termingebyr 45 kr: 14,40% 

 

Har du spørsmål kan du ringe 73 93 06 70 for mer informasjon. 

 

Allmenne vilkår finner du her.

 

Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt (SEF) finner du her.

 

 

9. Ordrebekreftelse

Garasjetid plikter på sin side å bekrefte at bestillingen er mottatt i form av en ordrebekreftelse dersom kjøpers e-postadresse er opplyst. Dersom e-postadresse ikke er opplyst til bestillingen, plikter Garasjetid seg ikke til å sende ut ordrebekreftelse. Ordrebekreftelse sendes pr. e-post med 3 vedlegg:

 

  1. Ordrebekreftelse
  2. Angrerettskjema
  3. Vilkår og betingelser

 

Ordrebekreftelsen skal inneholde Garasjetid sine selskaps- og kontaktopplysninger, kjøpers leverings- og fakturaadresse, og bestillers navn som angitt over, kundenummer, ordrenummer, ordrens varelinjer, estimert leveringstidspunkt, betalingsmåte, fraktmetode og fraktpris. Fraktpris til næringsvirksomhet kan være estimert og kan endres ved fakturering (ref. punkt. 22), mens fraktpris for forbruker skal være fastsatt før kjøpet gjennomføres. Dersom kjøper/bestiller ikke mottar ordrebekreftelsen innen en time etter bestillingen er fullbyrdet, må han/hun kontakte kundeservice. Kjøper/bestiller på sin side forplikter seg til å lese nøye gjennom ordrebekreftelsen for å kontrollere at opplysningene er korrekte, og snarest mulig kontakte kundeservice ved uoverensstemmelser. Ordrebekreftelsen er grunnlaget for avtaleinngåelsen mellom Garasjetid og kjøper. Garasjetid står fritt til å endre fraktmetode dersom dette er tilrådelig, og dette uten å gi kjøper tilbakemelding.

 

10. Bestillingens gyldighet

En bestilling anses å være gjennomført ved å klikke "Send bestilling" i nettbutikken. Avtaletidspunktet er når ordrebekreftelse mottas. En bestilling er en bindende avtale mellom kjøper og selger der begge parter har forpliktelser anført i dette dokumentet. En bestilling hos Garasjetid er gyldig selv om leveringstiden er lang.

 

11. Avbestilling og endring

Dersom kjøper ønsker å gjøre endringer på sin bestilling kan dette gjøres helt frem til den er pakket til transportcontainer eller hentet av kjøper. Når en bestilling er pakket eller hentet blir det sendt ut en "Leveringsbekreftelse" pr. e-post. Det er da ikke lenger anledning for å gjøre endringer på bestillingen.

 

Det anbefales å formidle avbestilling og endringer pr. telefon, da e-post har inntil 24 timers gjennomgåelsesfrist. Det betyr at ved formidling pr. e-post så kan bestillingen være sendt før endringen er mottatt. I slike tilfeller vil ikke endring være mulig. Når en ordre avbestilles skal det sendes ut en e-post som bekrefter dette. Eventuelle reservasjoner som er gjort hos betalingstilbydere skal også opphøres. I tilfeller der bestilling er betalt med kort eller finansieringsløsning vil det ikke være mulig å gjøre endringer oppad i pris. I slike tilfeller vil bestillingen bli slettet, slik at kjøper kan bestille på nytt i nettbutikken.

 

Begrensninger / unntak:

1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Garasjetid kan ikke avbestilles (spesialbestilling).

2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske kan ikke avbestilles.

3. Varepartier bestilt til næringsvirksomhet kan nektes avbestilling.

4. Lang leveringstid er ingen automatisk avbestillingsgrunn.

 

Alle avbestillinger eller endringer skal formidles.

 

12. Leveringstid

Leveringstid defineres som tidsrommet fra bestilling til Garasjetid leverer bestillingen fra seg. Dvs. tidsrommet fra ordrebekreftelse til leveringsbekreftelse. Den inkluderer ikke fremsendingstid med transportør. Den inkluderer heller ikke helger og helligdager. I tilfeller der bestillingen skal hentes hos Garasjetid defineres leveringstid fra ordrebekreftelse til Hentemelding er sendt pr. e-post eller SMS.

 Garasjetid forsøker å være så presis som det er praktisk mulig å formidle leveringstid med bakgrunn i den informasjon som foreligger. Endringer i leveringstid varsles pr. e-post, samt står oppført under ordrehistorikk på "Min side" i nettbutikken. Det er imidlertid kjøpers ansvar å tilegne seg informasjon om levering ved å kontrollere e-poster, "Min side" eller kundeservice. En bestilling er gyldig iht. pkt. 9 og vil bli levert når den er klar, uansett hvor lang tid det tar.

 Alle generelle leveringstider som er oppgitt på Garasjetid må anses som veiledende. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager, og befrakters tid kommer alltid i tillegg. Selger forbeholder seg retten til å endre oppgitt generell leveringstid uten nærmere varsel.

 

13. Levering

Bestillinger som er gjort hos Garasjetid vil bli levert når alle varene i bestillingen er klare til levering (samlet levering). Samlet levering kan i enkelte tilfeller fravikes, men dette må skje etter anmodning fra kjøper. Garasjetid er forpliktet til å levere varer iht. bestilling i forsvarlig, med følgende unntak og begrensninger.

 

1. Dersom enkelte varer i bestillingen har utgått.

2. Dersom Garasjetid oppdager feil i varens egenskaper i forhold til opplysninger gitt til kjøper i forkant.

3. Dersom pris eller mengde oppdages å være feil i forhold til ordrebekreftelse.

4. Dersom forfalte fakturaer eller overskredet kredittgrense (næringsvirksomhet)

5. Ved mislighold, mistanke om svindel etc.

 

Kjøper skal da bli varslet om dette, og tilbys alternativ hvis dette finnes. Kjøper står fritt til å endre eller avbestille iht. de vilkår som gjelder.

 

13.1 Levering til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen

Vi tilbyr dessverre ikke levering til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen.

 

14. Kjøpers plikt til å motta bestillingen

Kjøper er forpliktet til å motta varene som er bestilt hos Garasjetid, om ikke annet er avtalt. Kjøper varsles allerede ved utsendelse ved at «Leveringsbekreftelse» blir sendt pr. e-post. I denne e-posten ligger en lenke til "Min Side" der det er mulig å spore bestillingen via valgte transportør. Når bestillingen er klar til mottak hos kjøpers lokale hentested, levering på døren, eller i Garasjetid sitt hentepunkt i Sandefjord vil kjøper normalt bli advisert via e-post, SMS og/eller brev. Kjøper er forpliktet til å motta bestillingen med følgende unntak:

 1. Dersom annet avtales i forkant med kundeservice.

2. Dersom kjøper benytter seg av angreretten, se vilkår for angreretten nedenfor.

3. Dersom forsendelse er tydelig skadet ved utleveringsforsøk. Skade skal også meldes til kundeservice.

 

14. 1. Når kjøper ikke mottar / henter bestillingen

Kjøper har en plikt til å motta bestilling etter ovenstående vilkår. Dersom kjøper unnlater å motta/hente bestillingen, og for øvrig forholder seg passiv jf. unntakene nevnt over, kan Garasjetid belaste kjøper for sine omkostninger for bestillingen, med hjemmel i forbrukerkjøpsloven Kap. 7, §40, 2.ledd og § 43 3.ledd. Her brukes en standard beregning for å dekke utlegg som frakt, gebyrer, returfrakt, emballasje, medarbeidernes tidsforbruk og kostnader rundt uønsket lagerhold.

 

Belastningen gjøres som følger: Belastningen faktureres i etterkant av returmottak, eller trekkes ut ved refusjon av allerede betalte ordrer. Det er nok en gang viktig å presisere at kundens plikt til å motta bestillingen ikke utelukkes av lang leveringstid.

 

15. Kjøpers plikt til å kontrollere mottatte varer

Kjøper plikter å kontrollere innholdet av bestillingen innen 7 dager etter mottak. Kontrollen skal bestå i å avstemme innholdet opp mot ordrebekreftelse, samt å se etter defekter, mangler eller skader.

 

Dersom bestillingen inneholder mangler, feillevering eller feil/skader, heretter kalt "feilprodukter" skal kjøper straks og innen 7 dager etter varemottak melde ifra til Garasjetid. Garasjetid skal da om ikke annet blir avtalt raskest mulig sende ut varer som mangler, og ordne med kostnadsfri retur av feilprodukter.

 

Kunde på sin side forplikter seg til å levere feilprodukter til ett av Posten/Bring sine leveringssteder påtrykt forhåndsbetalt porto etikett levert fra Garasjetid. Kjøper kan da bli mellomfakturert for utsendte varer som da blir kreditert ved mottak av feilprodukter. Dersom det er uoverensstemmelse mellom varens overskrift, bilde og beskrivelse, så er det i hovedregel overskrift som gjelder. Dersom det foreligger feil opplysninger om et produkts egenskaper, skal Garasjetid tilby fri retur eller prisavslag. Garasjetid forbeholder seg da retten til å avstå fra omlevering. Dette vil da være begrunnet i manglende tilgang på vare, eller at det forvolder betydelige økonomiske tap.

 

16. Angrerett

Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. Garasjetid oppfyller opplysningsplikten jf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet samt totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

 

Kjøper anbefales forøvrig å benytte returportalen på «Min side», da dette fra Garasjetid sin side erstatter kravet om å sende angrerettskjema. Dette anbefales for hurtigere returbehandling, men det er ikke et krav hvis angrerettskjema benyttes. Det er da viktig at "14 dagers angrerett" velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for returfrakt kostnader, men skal få tilbakebetalt prisene for varen(e) samt utgående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte vare er en del av en større bestilling. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at Garasjetid har mottatt varene, og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmiddel som bestillingen ble betalt med.

 

16. 1. Kjøpers rett til å inspisere produktet.

Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje i samme mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

 

16. 2. Unntak fra angreretten

1. Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til Garasjetid

2. Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske. F.eks. kapp av metervare - slanger, tau m.m.

3. Varer med kort holdbarhetsfrist (f.eks. næringsmidler).

4. Programvare, lisenser, bøker, CD/DVD plater. Kravet er at materialet skal være forseglet, med påtrykk om at angreretten utgår ved åpning.

5. Næringsvirksomhet har ikke angrerett.

 

17. Åpent kjøp i 60 dager

Kjøper har 60 dagers åpent kjøp. 60 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14 dagen og frem til og med den 60 dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:

 1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt.

2. Kjøper må søke via vårt retursystem på "Min side" innen den 60. dagen er avsluttet.

3. Åpent kjøp gjelder ikke for næringsvirksomhet

 

17. 1. Varens stand ved bruk av angrerett/åpent kjøp

Produkter må returneres i original emballasje, lik beskaffenhet og i salgbar stand. Produkter kan ikke kjøpes, prøves, returneres på åpent kjøp og få tilbakebetalt for det.

 

18. Reklamasjon

Reklamasjon defineres som feil og-/eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk som skyldes fabrikasjonsfeil. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen "rimelig" tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med "rimelig tid" fastsettes 30 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.

 

I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil, manglende programvareoppdateringer eller mangler på tilstøtende produkter som i mange tilfeller kan rettes på stedet. Reklamasjon skal derfor først meldes til kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks. «virker ikke» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge Garasjetid sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av Garasjetid tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

 

1. Sendes ut ny vare dersom defekte vare kan kasseres på stedet, eller

2. opprettes retur i Garasjetid sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt retur-etikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til ett av Posten/Bring sine innleveringssteder.

 

Når returnerte reklamasjonsproduktet ankommer Garasjetid, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig, kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos Garasjetid som tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er tilstede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.

 

Ved innvilgelse av reklamasjon skal Garasjetid så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på Garasjetid sin beslutning tilby refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. Garasjetid har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.

 

Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, f.eks. ved bruk av for høy spenning, mangel på bruk av sikring eller bruk og installasjon ut over det som er angitt i produktets brukermanual.

 

Reklamasjon ved kjøp til næringsvirksomhet har egne vilkår, se punkt “22. Kjøp til næringsvirksomhet”.

 

19. Garanti

Garanti er i utgangspunktet noe som skal gis ut over reklamasjonsretten. Dersom annet ikke er spesifisert for den enkelte vare er det ingen garanti utover reklamasjonsretten. Dersom en vare har noen form for garanti, skal dette være spesifisert i egenskapene for produktet på nettsidene til Garasjetid. Dersom det ikke står noe annet enn x antall år garanti, så er dette å tolke som en utvidelse av reklamasjonsretten. Dvs. at 10 års garanti, tolkes slik at det forlenger reklamasjonsretten fra 5 til 10 år. Dersom det står 2 års garanti uten videre spesifikasjon så trer reklamasjonsretten inn til fordel. Garanti er ofte et begrep som brukes i utlandet, og kan være påført emballasje, tekster osv. mens reklamasjonsretten i Norge ofte gir bedre vilkår enn garantien. Dersom garantien har noen form for spesifikasjon i produktinformasjonen er det ordlyden som garanterer for produktet. Dvs. at hvis et produkt har garanti for å være vanntett i 10 år, så vil ikke andre feil og mangler dekkes i mer enn inntil 5 år av reklamasjonsretten.

 

Garanti ved kjøp til næringsvirksomhet har egne vilkår, se punkt “22. Kjøp til næringsvirksomhet”.

 20. Personvern og sikkerhet

Garasjetid har som høyeste prioritet og ivareta kjøpers og besøkendes personvern. Nettsidene skal være krypterte med SSL-sertifikat som gjør at informasjon som utveksles mellom nettstedet og bruker ikke kan identifiseres av andre. Ved å akseptere salgsbetingelsene og bli en kunde hos Garasjetid godtar du at vi personaliserer innholdet på nettbutikken basert på dine bevegelser og historikk, samt at dataene brukes til å legge deg inn i en interessegruppe, slik at du mottar relevant markedsføring på eksterne nettsider. Dette gjør vi ved hjelp av eksterne og interne informasjonskapsler og systemer, blant annet ved å analysere info om hvordan du benytter nettstedet, hvilke produkter du ser på, hva du har kjøpt og hva du er interessert i.

 

 

 

21. Klage

Klager på Garasjetid sine tjenester, nettsider, produkter og ansatte kan rettes til daglig leder.

Ved klager på Garasjetid sin opptreden ut i markedet eller ved brudd på lovverk eller avtale kan klage rettes til forbrukerombudet. Kontakt oss her eller se Forbrukerrådet sine nettsider her.

 

22. Kjøp til næringsvirksomhet

- Kjøp til næringsvirksomhet reguleres av avtaleloven.

- Næringsvirksomhet har ikke angrerett eller tilgang på fri frakt.

 

22. 1. Garanti / reklamasjon ved kjøp til næringsvirksomhet

ved kjøp til næringsvirksomhet Garasjetid tilbyr ingen garanti for varer som selges til næringsvirksomhet. Kjøp til næringsvirksomhet vil kunne dra nytte av produsentens garanti for alle varer vi selger. Vennligst merk at vi selv ikke tilbyr noen garantier når det gjelder varene, og at alle andre garantier og representasjoner, enten det skulle være uttrykkelig formulert eller underforstått, herved er begrenset i størst mulig grad så langt loven tillater det. Garasjetid har ikke noe ansvar for tapt fortjeneste hos bedriftskunder. Garasjetid har heller ikke noe ansvar for indirekte tap, som for eksempel tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd), tap som følge av at produktet ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn), tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir riktig oppfylt, eller tap som følge av skade.

23. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 18. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.

 

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.