Antiozonater er viktig for å bevare kvaliteten på gummien, men har en stygg bi-effekt.
Dekksidene går til brunt – hvorfor skjer dette?
Tire blooming, eller "dekkblomstring" på norsk, høres ut som noe pent og pyntelig, men det er alt annet enn en blomst du vil se i full blomst. Disse brune flekkene på dekksidene er faktisk resultatet av en kjemisk prosess som skjer i gummien. Ja, du hørte riktig – det er ikke bare solens UV-stråler og veistøv som spiller inn her. Hovedskurken er noe som heter antiozonant.
Antiozonant – gummiens egen superhelt
Antiozonant høres kanskje ut som en superhelt fra en tegneserie, men det er faktisk en gruppe organiske forbindelser tilsatt gummien for å beskytte den mot tidens tann. Dette stoffet hindrer gummien i å tørke ut og sprekke på grunn av ozon og UV-stråler. Men, som alle superhelter, har også antiozonant en svakhet – når den svetter ut til overflaten av dekket, etterlater den seg et brunt belegg. Så ja, dekkene dine svetter!
Den store misforståelsen: Silikonbaserte dekkfornyere
Mange tror at det er silikonbaserte dekkfornyere som gjør dekkene brune. Men nei, det er bare en myte. Silikon kan faktisk forsinke bruningen litt fordi det er klebrig og beskytter dekkene mot skitt. Men hvis du virkelig vil speede opp "blomstringen", kan du bruke avfetting. Den åpner porene i gummien og får antiozonantene til å svette ut enda raskere. Så la oss se nærmere på hvordan vi kan vaske dekkene riktig.
Slik vasker du dekkene og holder dem svarte
For å holde dekkene friske og svarte, er det viktig å bruke en dedikert dekkvask. Min personlige favoritt er Gloss Factory Dekk og Felgrens – den fjerner "svetten" uten å skade gummien. Spray dette på dekksidene før du begynner å vaske bilen. Deretter bruker du en børste på dekksidene. Gjenta prosessen til skummet blir hvitt – da vet du at du har fått bort all "svetten".
Praktiske tips fra felgen
Som forklart i videoen, ser du hvordan dekksidene ofte er mest brune på den delen som er utsatt for sol. Det er ingen vits i å rengjøre dekksiden som vender innover – fokuser på den delen som svetter mest. Ved å bruke en god dekkbørste og rengjøringsmiddel, vil du se skummet bli brunt før det gradvis blir hvitt etter flere runder med skrubbing. Når skummet endelig forblir hvitt, har du fjernet all svette fra dekksiden.
Viktig advarsel: Unngå petrokjemisk avfetting
Husk, bruk aldri petrokjemisk avfetting på dekkene dine! Antiozonant er organisk, mens gummi er petrokjemisk. Bruker du petrokjemisk rengjøringsmiddel, vil du løse opp gummien og frigjøre antiozonantene raskere. Altså, du vil ende opp med enda mer brunfarge på dekksidene.
Det lille ekstra – dekkfornyer
Hvis du ønsker å legge en dekkfornyer etter rengjøring, er det viktig å gjøre det riktig. Vask dekksidene grundig med Gloss Factory Dekk og Felgrens først. Hvis du bare legger dekkfornyeren uten å vaske først, vil du bare dekke over "svetten", litt som å ta deodorant på gammel svettelukt – det hjelper litt, men ikke lenge.
En anbefalt dekkfornyer er CARPRO Blackout, som beskytter dekket mot UV-stråler og gir en semi-matt finish som varer lenge. Denne fornyeren vil også hindre at antiozonantene svetter ut så raskt, og dermed holde dekksidene svarte og pene lenger.
Sorte dekksider er sunne dekksider
Den mystiske bruningen av dekksidene er ikke så mystisk likevel. Det handler om kjemi og vedlikehold. Hold dekkene rene, bruk riktig rengjøringsmiddel, og unngå petrokjemisk avfetting. Da kan du nyte sorte, sunne dekksider som både ser bra ut og varer lenger.