Coating - ikke bare for lakkerte flater!

Coating har markert seg på markedet de siste årene som den ultimate lakkbeskyttelsen. Noen grunner for dette er at coating tåler mer kjemi, minsker sjansen for å ripe opp klarlakken, varer lenge og har blitt veldig enkel i bruk. Med det har coating blitt et ord synonymt med lakkbeskyttelse men det finnes coatinger som også er spesiallaget for å fungere på de andre overflatene

 

Coating til plast og gummi

For plast finnes det flere varianter av coating som kan brukes istedenfor en tradisjonell plastfornyer. Fordelene er bl.a. bedre heft på overflaten som igjen gir betydelig lenger varighet, bedre UV-beskyttelse og en bedre vannavisende effekt. Det betyr igjen at overflaten holder seg ren lenger. Var du klar over at du kan bruke plast coatinger og lignende i hjulbuene for å gi en varig beskyttelse? Dette gjør at renholdet i hjulbuen blir enklere og snø/slaps ikke fester seg så godt om vinteren. Så enten du har ny bil eller en gammel med falmet plast vil en coating laget for plast være det som gir deg best varighet og holder overflaten renere lenger.

 

Coating på felger, kalipere og eksos

De fleste er kjent med at vi kan legge en god felgvoks for å gjøre felgvask enklere. Her finnes det også coatinger spesielt laget for dette. Fordelen du har med en coating kontra tradisjonell voks er at coating laget for felger, eksos med mer har en mye høyere terskel mot varme.  I motsetning til tradisjonelle felgvokser som smelter ved lav varme og tåler lite bruk av sterk kjemi, bevarer en coating sin effekt vask etter vask. Coating laget for disse områdene tåler opptil 800 grader celsius samtidig som de tåler kjemi meget godt. Dette gjør at du får en beskyttelse som ikke vil bli svekket av varme og som tåler hard vask. Smart spesielt med tanke på det klima vi har i Norge, hvor man av og til bare MÅ bruke sterke kjemikalier. 

 

Coating for skinn

Ja du leste riktig, det finnes coating for skinnsetene dine også. Nei jeg snakker ikke om en skinn forsegling, men faktisk en coating for skinn laget på samme måter som lakkforsegling. Coating for skinnseter vil legge igjen en hard og motstandsdyktig barriere mellom setene og deg som passasjer. Fordelene med dette finner vi ofte i biler med lyse skinnseter. Mange kjenner kanskje til misfarging på hvite skinnseter fra dongeribukser? Dette er et problem og ofte vanskelig å fjerne igjen. Velger du å påføre en skinncoating vil dette problemet bli minimalt og rengjøring mye enklere. Samtidig vil du gjøre overflaten helt vanntett. Resultatet av det er at om du søler kaffe eller brus vil det ligge på overflaten og ikke trekke ned i skinnet før du får tørket det av. Coating for skinn finner du her.

Coating for glass

Coating for glass har også begynt å ta sin plass på markedet. Det er de samme argumentene som går igjen her som på de andre overflatene. Overlegen slitestyrke og varighet. På glass er dette kanskje spesielt gunstig da vi i Norge ofte opplever skiftende vær og er avhengig av god sikt. En coating for frontruten din vil ikke bare gi bedre sikt som gir bedre trafikksikkerhet men også beskytte ruten din mot slitasje fra vindusviskerne.

Coating er ikke kun for lakkerte flater

I dag finnes det coating for så og si alle overflater på din bil. Disse koster som regel litt mer en tradisjonelle overflatebehandlinger men vil gi deg en mer varig og slitesterk beskyttelse. Coating har tidligere hatt et rykte på seg med å være tungvinte å påføre for en som ikke har gjort det før. Dette gjelder fortsatt på proff variantene men coatingene laget for forbrukermarkedet har blitt utrolig enkle å jobbe med – Så lenge du leser bruksanvisningen. 


Coating er perfekt på de fleste overflater for deg som ønsker den lengste og mest slitesterke beskyttelsen og for deg som ikke ønsker å påføre beskyttelse ofte. Coating er ikke for alle og vil ikke erstatte tradisjonelle vokser, plastfornyere med mer men er et godt alternativ for deg som ønsker en slitesterk og langvarig beskyttelse.