Gleden av å hente en helt ny bil
At forventningene og gleden er stor vet selvsagt forhandleren svært godt og møter deg med speilblank bil, sorte, glinsende dekk og en flott blomsterbukett. Alt for å bygge opp under følelsen av at du har tatt det rette valget og gi deg go’følelsen når du stolt kjører av gårde i din nye bil.
Når bilen er ferdig produsert på fabrikk, ofte langt unna Norge, går den ut på en lang reise. Den fraktes med båt, tog og/eller bil. Ofte en kombinasjon av flere av disse transportmåtene. Selv om bilene er satt inn med en beskyttende transportvoks, blir overflatene påvirket av ytre forurensninger under transport. Det er helt naturlig.
Hva er det egentlig forhandleren har gjort i “klargjøring” av bilen? Hvis vi spoler over alt det “mekaniske” som skal gjøres (Hengefeste, stigtrinn, ekstrautstyr), så er det i bunn og grunn å “pynte bruden” som blir gjort. Dvs. bilen blir vasket lett, ofte satt inn med en form for detailer spray/ show shine som fremskaffer glansen i lakken. Dekksidene blir alltid behandlet med en dekkfornyer. Det siste kan det hos enkelte virke som har tatt litt av. Etter min mening skal det ikke være behov for dekkfornyer på helt nye dekk. Nye dekk er jo som… nye?
Berøringsfri forvask
Det første jeg gjør etter å ha hentet bilen, er selvsagt å ta den “obligatoriske” førsteturen. Den kan ingenting ta fra meg. Deretter reiser jeg hjem og vasker bilen så skånsomt jeg kan. Først berøringsfritt ved bruk av skumkanon, høytrykkspyler og mye skum. Jeg legger skum over hele bilen, som får lov til å virke i noen minutter, før jeg “skjærer” skummet bort ved hjelp av høytrykkspyleren. For å få best effekt er det viktig at du spyler nedenfra og opp.
Berøringsvask med 2 vaskebøtter
Deretter vasker jeg over en gang til, nå med bruk av vaskehanske og mye, skummende såpevann. Dette er viktig for å fjerne fingermerker, som jeg merkelig nok alltid finner på nye biler, og for å fjerne restene av detailersprayen som er brukt. Jeg vasker også de “fettede” dekksidene.
Jeg bruker 2 vaskebøtter og en vaskehanske, ikke svamp. Vaskehanske i mikrofiber er mer skånsomt enn de tradisjonelle svampene. Jeg bruker 2 bøtter, hvor den ene kun har rent vann for å skylle vaskehansken, og den andre har såpevann som jeg dypper hansken i for å vaske ett og ett panel av gangen. Dette gir den mest skånsomme vasken på den delikate lakkoverflaten, som jeg gjør alt for å bevare slik den er originalt.
Fjerne flyverust
Nå har jeg sørget for at bilen er blitt helt ren. Jeg har vasket bort den overflødige “dekkfornyeren”, fjernet eventuelle fingermerker og om det har vært noe unødig “show-shine” på lakken, så har jeg også vasket bort den. Nå må jeg fjerne forurensinger som har kommet under transport av bilen.
Når bilen fraktes over større områder, hvor det også er annen trafikk, er det ikke til å unngå at det kommer mekanisk forurensing også på bilene som står på hengeren. Flyverust er små partikler som kommer fra bremseskiver, fra piggdekk og fra f.eks. jernbane. Det er bitte små partikler av jern som fester seg inn i lakken. Dersom disse ikke fjernes, vil de med tiden starte å ruste. Dette ser man spesielt godt på hvite eller lyse biler, hvor man etter noen måneder ser små gulbrune flekker, også på nye biler.
Når du kjenner forsiktig med fingrene langs siden på bilen, kan du ofte kjenne dette som små nupper i lakken.
Dette er enkelt å fjerne, ved bruk av en flyverust fjerner. Det finnes flyverustfjerner fra de fleste merker innen bilpleie, som bare er å spraye på ren, tørr overflate. Ikke gjør dette i sola og ikke på varm overflate. La den få 3-4 minutter virketid, til du ser den begynner å “blø”. Det vil komme lilla flekker der produktet kommer i kontakt med metallpartikler/ flyverust. Produktet løser dette opp og man kan bare spyle det bort.
Lakkforsegling for enklere vedlikehold
Vi har nå “strippa” lakken helt for den lille beskyttelsen som var der, slik at vi nå har et godt grunnlag for ny forsegling/beskyttelse til å få et godt feste og dermed lang varighet.
Når vi legger en forsegling på lakken, enten det er en hurtigforsegling, en organsisk voks eller en coating, så gjør vi dette for å beskytte lakken mot aldring. Dvs. vi beskytter lakken mot uttørking og oksidering. Men… den viktigste delen for meg er at det gjør vedlikehold, dvs. vask, mye enklere. Personlig er jeg veldig glad i voks og hurtigvoks. Gjerne i en kombinasjon.
Ved å legge voks på bilen får du en svært glatt overflate. Når jeg så i tillegg bruker en hurtigforsegling som f.eks. Hybrid Solutions Ceramic Wet Wax ved hver vask, får jeg en så glatt overflate at jeg kan oppleve å kollidere med samme mygg 2 ganger. Lakkoverflaten blir nærmest som en teflon-stekepanne; ingenting fester seg til den. Det betyr ikke bare at det tar lenger tid før bilen blir skitten, men vask går mye, mye raskere.
Min nye bil ser nesten alltid ren ut!
Lær mer om maskinpolering her
Les om hva skumvask er og hvorfor det er smart her
Les mer om hvordan du legger coating her