Hva er skumvask og er det egentlig nødvendig?

Når vi snakker om å “skumme ned” en bil, referer vi til å legge et “teppe” av skum over hele bilen. Dette teppe dekker bilen fullstendig. Både felger, hjul, opp under hjulbuen og over hele karosseriet. Inkludert vinduer og tak.
 
Spesielt sommerstid vil du se stor effekt av skumvask hvor skummet blir hengende lenge på alle flater, og på den måten løser opp insektrester og fugleskitt svært effektivt.
Skumvask av bil gir bedre bilvask!

 

Bilen dekkes komplett av et hvitt “teppe”. Det ser nærmest ut som bilen er dekket av et snøteppe og det refereres derfor ofte til som “Snow Foam”, eller snøskum på norsk.

Hvordan blir snøskum skapt?

Kombinasjonen av bilsjampo, trykkluft og vann er de tre hovedfaktorene som skaper et tykt og jevnt snøskum. Hvordan såpen er konstruert og redskapen som brukes for å blande den med luft og vann er avgjørende for optimalt resultat. Selv om det finnes forskjellige metoder å påføre skum, er man avhengig av en såpe som inneholder ekstra skummende ingredienser og riktig tilførsel av luft og vann.

3 metoder for påføring av skum

I all hovedsak har vi 3 metoder for å påføre skum.

  • Man kan påføre skum ved hjelp av en lavtrykksprøyte. Du vil da være avhengig av en spesiell dyse som blander luft inn før såpen kommer ut av dysen på spraykannen.
  • Skumlegger for lavtrykk. Dette er en flaske med skumdyse som man kobler til vanlig hageslange. Denne blander inn vann og luft og skaper dermed et vått skum.
  • Skumkanon for høytrykkspylere. Dette er den metoden som har tatt bilbransjen med storm de siste årene og er nok den eneste metoden som klarer å skape skikkelig “snøteppe” over hele bilen og gir den mest effektive bilvasken.

Hvorfor bør vi bruke “snøskum” når vi vasker bilen?

Skumvask av bil med høytrykkSelv om vi ofte ser skrytebilder av hvite, “snødekkede” biler og stadig hører om hvor morsomt det er å vaske bil med skum, har det faktisk en vesentlig effekt. Hele forutsetningen for å vaske bil med skum er for å oppnå et sikrere og mer effektivt resultat.

 

Over tid vil det feste seg forskjellige typer forurensing til bilen. Alt fra veirester, miljønedfall, saltløsninger osv. Dette binder seg til lakk, felg, glass og blir nærmest som en herdet hinne. I mange tilfeller kan det være svært vanskelig å løse opp, selv med sterke kjemikalier. Problemet viser seg ofte å være at kjemikaliene renner bort, før de har fått tid til å virke skikkelig.

 

Ved å tilsette luft i såpen, som en skumkanon gjør, får du dermed dette tykke skummet som “klamrer” seg til underlaget. Uansett om det er vertikalt, opp ned eller de horisontale flatene, så henger såpen fast og får den tiden det trenger til å virke. Du kan tenke på det som å bløte skitne tallerkener og gryter i såpevann, som myker de fastgrodde matpartiklene og gjør dem så mye enklere og tryggere å fjerne - uten å måtte ty til mer aggressive skrubbemetoder som skader overflaten.

 

Dette betyr at vi bruker mindre kjemikalier for å utføre en like god eller bedre jobb. Dette er bra for miljøet og det er bra for bilen din. At vi synes det er gøy i tillegg er bare en bonus!

Hvordan får du den beste ytelsen fra skumvask?

Du bør tenke på skumvask som en forvaskbehandling eller forberedelse til håndvasketrinnet.

 

Den brukes best på et tørt kjøretøy, da det vil gi skummet bedre grunnlag for å binde og feste seg mer effektivt. Pass alltid på at du står i skyggen og at overflaten på bilen er avkjølt. Skummet må ikke tørke på overflaten.

 

I de fleste tilfeller vil det gi bedre resultat desto lenger du lar skummet henge før du spyler av. Du må imidlertid passe på så skummet ikke tørker på overflaten, da dette kan gi kjemiskader i delikate overflater, som kan være vanskelig å skylle av. Avhengig av været/ temperaturen er normal tid ca. 5 minutter. Gjerne litt lenger vinterhalvåret hvis temperaturen ligger over 0 grader.

 

Når skummet har fått sin virketid er det på tide å spyle. Best effekt får du dersom du bruker en høytrykkspyler. Start med å spyle felgene. Deretter spyler du hele bilen, seksjonsvis nedfra og opp. Dvs. du spyler først f.eks. en dør. Deretter neste dør, forskjerm, panser osv. Vi spyler alltid nedenfra og opp for å få best mulig utnyttelse av kombinasjonen såpe og trykk i høytrykkspyleren. Denne metoden gir deg dessuten full kontroll over hvor du spyler og du unngår “helligdager”.
 

 

Litt er bedre enn ingenting

Når du har utført en berøringsfri skumvask, som vi har beskrevet over, har du egentlig kun utført forvask. Dvs. du har ikke klart å fjerne den statiske hinna vi ofte refererer til som “trafikkfilm”, som ligger igjen på bilen. Den må det berøring til for å få bort, og normalt nå går vi over til enten bøttevask med en god vaskehanske, eller man kan legge et nytt lag skum og bruke vaskehanske for å løse trafikkfilmen.

Uansett er kun en berøringsfri vask bedre enn ingenting. Det kan være en god vask mellom “hovedvaskingene” for å raskt og effektivt fjerne 90% av skitt på bilen.

Ved å bruke metoden som forvask, vil du minimere (om ikke eliminere) fare for vaskeriper, ved at du har fjernet det meste av skitt før du starter med berøring på bilen.

Tips til bedre vinter-skumvask av bilen

Norsk klima kan være svært røft og bilene kan bli svært skitne til tider. Vi er ekstra plaget av asfaltrester som løses opp av - og blander seg med - saltingen. Dette gir en seig hinne som kan virke som håpløs å fjerne. Det mange gjør for å fortsatt få maksimal utnyttelse av skum, er at man legger først avfetting på bilen opp til vindu og deretter umiddelbart skum over hele bilen.

Dette gjør at skummet er med på å få også avfettingen til å jobbe lenger, og man får en renere bil ved at kjemikaliene gis tid til å virke lenge nok.

En annen meget effektiv måte for å fjerne denne seige, nærmest ru hinna som legger seg på norske vinterbiler, er den metoden vi viser i denne filmen:

 

Skum for miljøet

Det har de siste årene kommet flere og flere såper som er biologisk nedbrytbare. Dette er såper du bør holde deg til, dersom du vil slå et slag for miljøet. Når du vasker med skum, bruker du dessuten mindre kjemikalier, av den enkle grunn at vi tilsetter luft for at kjemikaliene skal få lenger virketid. dette betyr at vi kan ha mer utblandet produkt og vi trenger i mange tilfeller ikke de aller sterkeste og mest miljøpåvirkende kjemikalier.

Bruk din favorittsåpe, eller finn deg en ny favorittsåpe og tilsett skum, slik at du kan legge den som skum med skumkanon, skumlegger eller en pumpekanne som lager skum.
 

 

Slik legger du beskyttelse med skum:

Gloss Factory Skumforsegling er en syntetisk lakkforsegling, som påføres med skumkanon etter vask. Gloss Factory skumforsegling vil forsterke en allerede eksisterende coating eller lakkforsegling. Men den vil også gi en ubeskyttet overflate god beskyttelse og vannavisende egenskaper.

 

Ikke bare vil Gloss Factory Skumforsegling gjøre bilen din beskyttet, den vil også bli enklere å holde ren og kan kanskje viktigst av alt, den gjør bilen skikkelig blank.  Du vil få en bil som ser nyvokset ut etter bruk av Gloss Factory Skumforsegling.

 

Gloss Factory Skumforsegling er genialt laget, da den legges på bilen rett etter vanlig vask. Påfør med skumkanon over hele bilen og la den virke i 3-5 minutter, spyl så godt av hele bilen. Gloss Factory Skumforsegling gir en god og langvarig beskyttelse på glass, felger, lakk, plastikk og alle andre utvendige overflater. Vi anbefaler at du spyler godt og lenge etter påføring, for å være sikker på at alle rester er skylt bort. Vi anbefaler alltid å tørke kjøretøyet etter vask.

 

Hvis du bruker Gloss Factory Skumforsegling 1 gang i måneden, vil du alltid ha godt beskyttet og blank bil, super enkelt og raskt!

 

Blandingsforhold

 

Vi anbefaler 1-2 dl med Gloss Factory Skumforsegling i en skumkanonflaske på 1L. Fyll opp med vann først, så topp med skumforseglingen, dette for å unngå skumdannelse i flasken. Blandingsforholdet kan variere litt etter hvilken skumkanon/høytrykkspyler man bruker

 

Slik bruker du Gloss Factory Skumforsegling:

  • Ta en god berøringsvask 
  • Mens bilen er våt etter avspyling ved vask, skum på Gloss Factory Skumforsegling
  • La produktet virke 3-5 minutter
  • Spyl godt av og tørk kjøretøyet med et godt mikrofiberhåntkle.

Les også: